מתחילים עבודה חדשה? יש זכויות שחשוב שתדעו עליהן

לפני שאתם נכנסים עם המעסיק החדש לחתימת חוזה עבודה, חשוב שתוודאו שאתם יודעים מהם הדברים אותם אתם רשאים לדרוש ומהם הדברים שאתם יכולים לנסות לבקש מהמעסיק שלכם. כמובן שככל שההשכלה / הניסיון שצברתם יהיו רבים יותר, תהיה לכם אפשרות לדרוש יותר הטבות מהבוס החדש. על ידי ניצול ההטבות תוכלו להתחיל חסוך על מנת להשקיע בעתיד. 

מה צריך לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה?

לכל עובד, גם כזה העובד בשכר מינימום, יש את הנקודות אותן הבוס חייב לזכות אותו בהתאם לחוקי יחסי מעסיק – עוסק. 

עובד המועסק חמישה ימי עבודה שבועיים, יש לו זכאות ל 12 ימי חופשה שנתיים. לעומתו, שכיר המועסק שישה ימי עבודה, יקבל 14 ימי חופשה, שניים יותר מקודמו. 

אך חשוב שתדעו כי אם יש לכם שנות וותק בתחום הספציפי שלכם, אתם יכולים לדרוש מהמעסיק שלכם יותר ימי חופשה. חשוב שתדעו כי בתפקידים בכירים, יש גם כאלו שמקבלים 25 ימי חופשה שנתיים ואף יותר מכך. אל תפחדו להתחיל את העבודה בדרישות למעסיק. נסו לדמיין כי אתם הבוס ועובד חדש מבקש את המגיע לו ביושר, איך הייתם מסתכלים עליו? כעל בן אדם מוכשר שיש לו כבר הרבה קופצים, וכנראה ששווה להעסיק אותו. כל עוד אתם לא תבקשו – המעסיק לא ייתן.

דבר נוסף שאתם יכולים לדרוש זה, תשלום מלא על ימי מחלה. בעיקרון, על פי החוק אין חובה על המעסיק לשלם את יום המחלה הראשון. על יום המחלה השני המעסיק צריך לשלם רק חצי ורק מהשלישי ואילך מקבל המועסק את התשלום המלא על יום מחלה כעל יום עבודה רגיל.

אמנם ההטבה לא נראית הטבה הממומשת בפועל, אבל מספיק שחורף אחד נעשיתם רגישים לאיזה צמח ושלוש פעמים נפרדות לא באתם לעבודה באישור רופא. כבר היה שווה לכם לבקש את ההטבה הזו. אל תזלזלו.

מה לגבי פנסיה, ביטוחים וכו'?

תשלום פנסיה וביטוחי חובה לעבודה אמורים להיות ברורים מאליו. גם מהבחינה של המעסיק וגם מבחינת העובד. הרי כל מעסיק מוציא את התלושים לעובדים על ידי מנהל חשבונות. זה בדיוק תפקידו המוגדר של מנהל חשבונות – לוודא כי המשכורות תקינות ועומדות על כל דרישות החוק. 

בכל זאת, תמיד כדאי ומומלץ לוודא כי ברור לבוס שהוא מחוייב לתת לכם הפרשות של קרן פנסיה וביטוחים, כמו שזה ברור לכם. 

קרן השתלמות

בימינו ההשקעה השווה ביותר היא השקעה בקרן השתלמות. עובדי הוראה מקבלים הפרשות לקרן השתלמות מתוקף תפקידם וכן עובדי מדינה וכל משרד שמכבד את עצמו מפריש לעובדים שלו לקופת קרן השתלמות. על מנת להיות מושקעים בקרן זו, תצטרכו לא לפחד לנסות לבקש זאת מהמעסיק שלכם. חשוב שתדעו כי דרך קרן זו אתם יכולים למצוא את עצמכם תוך כמה שנים עם עשרות אלפי שקלים נזילים בלי שעשיתם בשביל כך כלום! (חוץ מלדרוש זאת מהמעסיק ולהפריש סכום קטן מידי חודש).

שימו לב כי אתם והבוס מסונכרנים עם שעות העבודה

אם חשבתם כי שעות העבודה המוגדרות לכם הן פחות ממה שהבוס התכוון אליהן, אתם עלולים להגיע לאי נעימות לחינם. לכן, על מנת למנוע את כל אלו, הגיעו לחוזה העבודה עם ידיעה ברורה על התנאים שהוגדרו מראש וודאו שהכל רשום שחור על גבי לבן. 

למה כל כך חשוב לדעת מראש מהן שעות העבודה אם בכל מקרה אתם מעבירים אצבע בכל יום בכניסתכם לעבודה?

כי יש מעסיקים שעל שעות עבודה נוספות נוהגים לשלם יותר לעובדים שלהם. כמן תגמול על ההשקעה של העובדים במקום עבודתם. לכן, חשוב מאוד להסדיר את העניין של שעות העבודה המוגדרות. וכמובן בגין התשלום על שעות העבודה הנוספות מעבר לשעות הקבועות עליהם התחייבתם למעסיק שלכם. 

שיטת תגמול זו של שעות עבודה נוספות השוות יותר משעות עבודה בתוך התלוש, הוכרה על ידי בית הדין לעבודה. 

אם אתם מתכננים לעבוד במשכורת גלובלית, יש לבדוק כי המחיר הגלובלי כולל אך ורק את השעות של התלוש שלכם ואילו על השעות הנוספות אתם מתוגמלים בנוסף. על פי החוק אין להכליל בשכר גלובלי חודשי את השעות שיוסיף העובד. אלא, יש לתגמל אותו על כך לחוד. 

אם אתם הולכים לממש את הסעיף הנ"ל, חשוב שתוודאו כי תשלום הפנסיה תואם להכנסה שלכם.  

קביעת מועדים לעלייה בשכר לשעה

אתם מאמינים בעצמכם? די בטוחים כי גם הבוס הולך להיות מרוצה מהצטרפותכם לחברתו? בקשו ממנו לקבוע בחוזה, מועדים ידועים מראש לעלייה בשכר. כך תמנעו מעצמכם אי נעימות על חשבון העתיד. חשוב מאוד להיות אמיתיים עם עצמכם. כלומר, אם אתם רק עכשיו מתחילים לצבור ניסיון, אולי תשמרו את הבקשה להעלאה במשכורת לעוד חצי שנה. 

 יבוא יום ואולי תחליטו לעזוב

חשוב מאוד לתת מקום בהתקשרות החוזית מול הבוס גם תנאי עזיבת עבודה. זוכרים את היום בו פתחתם חשבון בנק? זוכרים אילו שאלות לא נעימות שאלו אתכם? לא נורא, אחרי יום כבר שכחתם מה היו אותן שאלות. כך זה בכל התחלה. חייבים לכסות את כל הנקודות ליום בו יקרו דברים שונים מהתחזית. 

אל תתקמצנו על הדיו

אם אתם כבר בקשרים טובים עם המעסיק ויש לו כמה דברים שהוא כבר אמר לכם שהוא יעניק לכם, אל תסתפקו באמירות. בקשו ממנו להוסיף את כל הדברים המדוברים בעל פה לחוזה הרישמי הנחתם בינכם. אתם יכולים לכסות את זה בתירוץ שאתם מעוניינים להראות את החוזה לבני המשפחה ורוצים כי כל ההטבות ישתקפו לכם בחוזה, גם אלו הנאמרו בעל פה. 

מרגישים לחוצים?

למרות הכל שווה לכם להתאמץ לעשות כמה שיותר שיעורי בית כדי להגיע ליום הראשון של העבודה כשאתם בטוחים בשכרכם ובכל התנאים הנלווים. רוצים מישהו שיעשה לכם את העבודה? רוצים להגדיל את הרווחים שלכם מהעבודה העתתידית? אתם מוזמנים להקליק כאן ולהשאיר לנו פרטים להתקשרות ולהיכרות ראשונית שתעזור לכם לעשות סדר בכל הנושא הפיננסי שלכם. יהיה נעים להכיר. 

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם