מה טוב יותר לשכור או לרכוש דירה?

הכי קל זה להמשיך כל אחד עם הרגלי החיים שלו. אבל בואו נעמיק קצת במחשבה מה עדיף על מה. אולי תשלומי המשכנתא והריביות עולים יקר לעומת תשלום השכירות? כנראה שלא יצא לכם לחשוב בדבר מרוב שאנחנו חדורי מטרה דווקא לקנות דירות ולא להשכיר. אנחנו מרגישים שהתשלומים עבור שכירות הם ממש עוול בל יכופר והכסף תמורתם הולך לפח.

 

תחשבו על כך שכאשר קונים דירה פשוט מתחתנים עם הדירה. ואילו כאשר שוכרים דירה, יכולים לזוז מהדירה מתי שרק רואים לנכון. הכל תלוי בסדרי העדיפויות שלכם. 

מהי דעת הקהל הישראלית על שכירת דירות? 

האחוזים המדויקים אומרים כי 66.5% מבתי האב בישראל קונים דירות. וכמעט 100% מתוכם על ידי משכנתא. המספרים הללו, למרות שהם גבוהים למדי, מהווים תהליך של ירידה במספרים לעומת מה שהלך בארץ בעבר. פעם פעם כאשר היו מחירים נורמלים לדירות, שלושת רבעי מאזרחי המדינה גרו בדירות משלהם. זה אומר שהנתונים המספריים בירידה. אבל עדיין תחשבו על זה שמחירי הדירות הכפילו את עצמם פי ארבע לעומת מחירי הדירות היום. אם משווים כסף מול מספר קונים, יש היום יותר כסף שמגלגלים אנשים למטרת רכישת דירות. למרות האחוזים שהיו 70% לעומת 66.5% של היום. 

27.5% מאזרחי המדינה מתגוררים בשכירות. 

בשורה תחתונה, האוכלוסיה הישראלית מעדיפה לקנות דירות מאשר לשלם שכירות. בואו נשווה את הנתונים הללו למדינות אחרות בעולם. יפן צרפת ודנמרק מגרדות את ה-40% רוכשי דירות לעומת 60% אם לא יותר של שוכרים. אם אצלינו האידיאל הוא לקנות בית, אצלם זה לא אחד הנושאים שמטרידים כל זוג נשוי. 

זו אחת מהסיבות העיקריות לעליית מחירי הדירות בארץ. אנשים מחפשים לקנות והמדינה לא כל היום בונה עוד ועוד. כך נוצר מצב בו יותר אנשים מחפשים לרכוש דירות, יותר ממספר הדירות הקיים.

האם פעם אנשים היו קונים דירות למטרת השקעה? 

הנתונים המעניינים מספרים לנו כי בעבר לפני 30,35 שנה כאשר מחירי הדירות היו ברצפה ואף למטה ממנה, אנשים רבים מאוד קנו דירות. זוג שמתחתן ויש לו אפשרות לקנות דירה לעצמו שתהיה רשומה על שמו בטאבו, למה שלא יעשה זאת? למה לשלם דמי שכירות שבתוך כמה שנים בודדות יוצאים מפסידים ומחירי השכירות המצטברים מתייקרים יותר ממחיר דירה ממוצעת בעיר. 

בדיוק בגלל המצב האבסורד הזה, אנשים מיעטו להתעסק עם השקעות בתחום הנדל"ן. כי כמו שהסברנו, אנשים נמנעו מלשכור דירות. כך שאין למה לקנות בית למטרת השקעה עם אין ביקוש לדירות להשכרה. 

נו אז עם מה בסוף. מה כדאי לקנות או לשכור? 

למה כדאי לגור בשכירות?

  • אין עול של השגת הון עצמי מכביד. תחשבו על זה שפשוט גרים בבית בלי לתכנן מראש איך להשיג את ההון העצמי, זה פשוט רוגע כלכלי.
  • ריביות – אין הצמדה למדדים שעלולה ליקר לכם את המשכנתא. בעלי המשכנתאות סובלים מעליה בכל פעם שעולה המדד.
  • אין מצב בו לא תעמדו בתשלומי המשכנתא – כלומר, אתם נקיים מחששות של עיקולים על הנכס שלכם. אם לא שילמתם כמה חודשים את תשלום השכירות, אולי יפנו אתכם מהדירה אבל לא באמת הפסדתם כסף, כי מחר תשלמו את תשלומי השכירות שלכם לבן אדם אחר. לעומת זאת מי שהיתה בבעלותו דירה מפסיד את כל הכסף שכבר שם עליה.
  • אין לכם עלויות נלוות למשכנתא – בעת רכישת הבית ישנם דברים רבים מאוד שאתם כקונים נאלצים לשלם. דמי תיווך זה  סיפור של עשרות אלפי שקלים, רישום הנכס, עורך דין וכו'.   
  • סיכון כסף רב – כאשר קונים דירה בעצם שמים הרבה כסף על קרן הצבי כי אם משהו מהתוכניות לא ילך כפי שבאמת אמור ללכת, כל מה ששילמתם ילך לטמיון חלילה. נכון שבימינו כמעט ולא קיימים סיפורים כאלה. אבל עדיין מספיק אחד למיליון כדי להוריד את הכדאיות לקניית דירה.
  • כאשר אתם קונים בית אתם לוקחים את כל החסכונות שלכם ושל ההורים שלכם, ושמים אותם על דירה אחת שלא אמורה להביא לכם רווחים כלשהם. אך לעומת זאת כאשר שוכרים בית, אתם יכולים לקחת את החסכונות שלכם, ולהשקיע אותם במקומות בה יש אחוזי תשואה גבוהים ונאים כך שתוך שנים תוכלו אולי לקנות דירה בלי משכנתא או להמשיך ולצבור לעצמכם כסף נזיל ושוב להשקיע אותו.
  • אתם ניידים. אם יום בהיר החלטתם שנשבר לכם מהדירה שלכם, אתם יכולים לעבור ממנה בלי לתת דין וחשבון לאף אחד. ובתוך כך נכללת גם המעלה שתמיד אתם יכולים להתאים את הנכס למצב שלכם. כלומר, אם קניתם בית כאשר הייתם זוג צעיר ותוך שנים ספורות הפכתם למשפחה ברוכה, זה ממש סוג של הפסד כסף להתחיל לעבור דירה. למכור, לקנות. כל זה עניין של כסף רב. ואילו כאשר הדירה לא שלכם, אתם יכולים לעבור ממנה בכל שינוי הכי קטן במצב המשפחתי בלי הרבה נקיפות מצפון.

למה כדאי לרכוש דירה? 

  • תחושת ביטחון שאין שניה לה. כאשר הדירה היא שלכם, היא שלכם. זה לא יעזור. אין כמו לדעת שהבית הוא שלכם.
  • יש לכם מגוון של אפשרויות. אתם יכולים להחליט ביום בהיר אחד שאתם רוצים לשפץ ויש לכם את האפשרות הזו. לעומת זאת, שוכרים תמיד יצטרכו לשאול את בעלי הדירה על כל מסמר קטן שהם מתעתדים לתקוע בקיר.
  • מה ששילמתם, שילמתם – כלומר, אם בשכירות בעל הבית יכול להחליט שהוא מעלה את גובה השכירות שהוא דורש ממכם. בקניית דירה, אין  משחקים כאלה. המחיר לא ישתנה לעולם (כמובן שעליות ותנודות הריביות לא נכללו כאן).
  • התמקמות במקום שלכם. זה דבר שקשה להסביר אותו, אבל אין כמו לדעת שהדירה היא שלכם. דמיינו את הבית של סבא וסבתא שלכם, חייב להיות שהבית הוא שלהם… כאשר קונים דירה יש פתאום תחושת שייכות למקום, לשכנים, ולכל אבן בבית.
  • חיסכון. אם אתם קונים היום דירה, אתם חוסכים את הכסף של השכירות שהולך לפח. 

בקיצור, עכשיו כל מה שנותר לכם זה להחליט מה מתאים לכם יותר מבחינה כלכלית. בוא נגיד כך, מטרתו העיקרית של הפוסט הייתה להעלות את מורל אלה שהחליטו לשכור דירה. כי מי שקונה זה ברור למה הוא קונה ומי שמשכיר תמיד זה נשמע פחות טוב. אז קדימה תחליטו ותעשו את הצעד שמתאים לכם. 

מבולבלים? רוצים ליווי אישי?  

אנו במפתח למשקיע המתחיל נשמח לתת לכם את המענה המלא לבעיות שלכם. אנחנו עובדים בשבילכם. מוזמנים להכיר שירות אמיתי. ואיך מחלום שלכם בסוף יש דירה + משכנתא + כל מה שבדרך. הקליקו כאן לקבלת ייעוץ. 

 

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם