מה זה ריתוק הון? 

בנק ישראל מגביל את הבנקים בארץ בכל מני הגבלות. כל הצעדים בהם נוקט בנק ישראל, באים להגן על האיזון הכלכלי במדינת ישראל. מצד אחד, צריך לשמור על זכויות האזרחים בישראל, כך שהבנקים לא ישתוללו עם האפשרויות שיש להם. מצד שני, צריך לשים לב שהבנקים לא יתנו שירותים יותר מדי טובים כדי למשוך כמה שיותר לקוחות – ובקיצור צריך לשמור על האיזון הכלכלי במדינת ישראל. ריתוק הון זהו אחד מהכלים החזקים ביותר בדרך לשמירת האיזון הכלכלי של מדינת ישראל, הבנקים והאזרחים בארץ. 

יצא לכם לחשוב מה יקרה ביום בו אנשים ירצו למשוך את כל כספם במזומן? איזה בלאגן עלול להיות בארץ… הבנקים עלולים לקרוס ולא יהיה אזרח שלא ירצה להגן על הכסף שלו ולמשוך אותו כמה שיותר מהר. בנק ישראל חושב גם על התרחישים הכי הזוים וקשים שמדינת ישראל עלולה לחוות, לכן הוא דורש מהבנקים לרתק הון. 

מה הפירוש של ריתוק הון? קצת הסברי מילים

הון – כסף. ריתוק – לשים בצד כסף בלי שיש אפשרות לגעת בו. 

מה זאת אומרת לשים כסף בצד? לפי מה? המטרה של הבנקים בארץ זה להרוויח כמה שיותר כסף על ידי מתן כמה שיותר הלוואות. בנק ישראל מודע לרצון הזה, אבל דורש מכל בנק לשים על כל הלוואה שהוא נותן ללקוח, 10% בצד. כלומר, אם הבנק שיחרר לכם משכנתא בשווי מיליון שקלים, הוא נדרש מבנק ישראל להפקיד אצלו (אצל בנק ישראל), מאה אלף שקלים לביטחון. ברגע שהלווה יסיים לשלם את המשכנתא שלו הכסף ישוחרר. במצב כזה, גם אם יקרו תרחישים גרועים, לבנקים יש כסף בצד שהם יכולים לעשות בו שימוש רזרבי. 

מה לנו ולריתוק הון? 

לפעמים קורה שלבנק נגמרה הנזילות. כלומר, לבנק אין הון כדי לתת עוד הלוואות או משכנתאות ללקוחות שלהם. למה זה קורה? בגלל שהבנק צריך לרתק הרבה מאוד כסף לבנק ישראל, ומקרים בהם נגמר לבנק ישראל האפשרות לתת עוד הלוואות, אינן כה נדירות. 

איך זה שלא שמעתם על זה עד כה? הבנקים לא יפרגנו לכם לדעת שאין להם יכולת החודש לתת לכם הלוואה. לכן, הם מקשים מאוד על לווים כדי לייאש אותם ולגרום להם ללכת לחפש הלוואה בבנק אחר. אם נתקלתם בקשיים בלקיחת ההלוואה, אל תקחו את זה אישי, לפעמים זה נובע נטו בגלל אי יכולת של הבנק לתת כסף מעבר לתקציב החודשי. 

עוד על ריתוק הון

ריתוק הון הינו אחת הסיבות לריבית היקרה או הזולה אצלכם במשכנתא. ככל שהמשכנתא שלכם נמצאת בסיכון נמוך יותר, כך הדרישה של בנק ישראל לגבי ריתוק ההון, תהיה נמוכה יותר. כלומר, פחות כסף לשים בצד. ואילו כאשר המשכנתא שלכם היא בעלת סיכון (פריסה של שלושים שנה, ניצול של אחוזי המימון המקסימליים ועוד), אתם עלולים לשלם על כך ריביות יקרות בגלל הדרישה הגבוהה של בנק ישראל והחסימה של הבנק לאפשר לעוד לווים לקחת הלוואות. 

הקליקו כאן לתזמון הפגישה שלכם עם המומחים של חברת המפתח המנהלים את המדריך למשקיע המתחיל.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם