למה יצרני המזון חוגגים בקורונה?

נגיף הקורונה משתולל. אנשים איבדו את מטה לחמם. הרבה פוטרו מעבודתם ויש מי שנהנה מהעניין? איך יצרני המזון מצליחים להגדיל את הרווחים שלהם במצב כזה?

איך יצרני המזון מצליחים להגדיל את ההכנסות שלהם בתקופה כזו?

הסיבה המרכזית לעלייה בצריכת המזון היא כמו שחשבתם, ההגבלות שהביא הנגיף. אחרי הכל, אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו רעב. כולם ניסו להיערך מראש לסגר. פחדו שלא ישאר מזון ברשתות המזון והצטיידו מראש עם כמויות מזון גדולות. לפני הסגר, חנויות המזון דיווחו שנקנה מזון בכמויות מטורפות! הרי גם אם יש קורונה אנשים ממשיכים לצרוך אוכל. בסגר אולי אף אוכלים יותר. כך יוצא שאמנם מניות המשק בצניחה, הרבה עסקים נקלעו למצוקה כלכלית, בעוד שיצרני המזון חווים צמיחה כלכלית.   

את הצמיחה הכלכלית של החברות המייצרות מזון אפשר לראות בדוחות השנתיים של החברות. השנה נרשמו הכנסות גבוהות יותר מאי פעם. נכון, כבר נגמר הסגר, התחיל סגר חדש. אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה בסוף, אבל מה שמסתמן על פי המצב העכשווי, הציבור ממשיך לצרוך כמויות אוכל גדולות.

אנחנו לא מדברים על רשתות קמעונאות מזון, אנחנו מדברים על החברות שמייצרות את המזון. רשתות קמעונאות המזון מתמודדות עם מתחרות גדולות, לעומתן יצרני המזון לא מתמודדים עם תחרות קשה. אין הרבה חברות שמייצרות מזון באזור שהן פועלות ולכן המחיר ממשיך להיות זהה. הם יכולים לקחת מחירים גבוהים ואין מתחרה שיוזיל את המחיר, כך יוצא שיצרני המזון מקבלים רווחים יחסית גבוהים.

ולא רק הקורונה אשמה

סיבה נוספת לרווח העולה של החברות המייצרות מזון היא העלייה בצריכת המזון. עוד הרבה לפני הקורונה מומחים עולמיים הצביעו על עלייה בצריכת המזון. אנשים רבים יוצאים ממעגל העוני ועוברים למעגל הביניים. רמת החיים עולה גם היא ואיתה גם הרגלי צריכת המזון. הביקוש שעלה באופן דרסטי ביותר הוא הביקוש למוצרים מן החי, ביצים, חלב, בשר ועוף. כדי לספק את הביקוש שעלה צריך לגדל את הבקר, לייצר ממנו את המוצרים הנדרשים. נדרשת כאן מיומנות גבוהה והשקעה אדירה. לא מספיק להשקיע במכונות, צריך להשקיע בכל ה"מסביב". הביקוש הגבוה והמונופול של החברות הגדולות גרמו לכך שחברות גדולות יובילו ויצליחו יותר. ברגע שהביקוש עלה, לחברות המזון הגדולות המייצרות מוצרים זהים היה קל להיכנס לשוק. להוסיף פס ייצור נוסף, קל יותר מלבנות את כל המפעל מההתחלה… החברות הגדולות מילאו את הביקוש במהירות וכך הוסיפו רווחים לקופה שלהם.

נתונים מצביעים ואומרים שהעלייה בצריכת המזון עוד לא הגיעה לסיומה. עוד הרבה אזרחים הולכים להגדיל את היקף צריכת המזון שלהם. לרוב מדובר במדינות בעלות אוכלוסייה סוציו אקונומית חלשה שיש לה לאן להתקדם. באפריקה ובמזרח אסיה נצפית עלייה עתידית בביקוש המזון הנצרך.

הרבה משקיעים ראו כי מניות של חברות המייצרות מזון, עלו רבות בשנים האחרונות וביקשו גם הם להצטרף להצלחה. מומחים טוענים שהמניות של חברות המייצרות מזון עוד ימשיכו לעלות ולצמוח. ולא סתם, החברות המייצרות מזון מחלקות לבעלי המניות שלהן דיבידנדים מידי תקופה, תוך שמירה על מאזן כספים יציב. בשנים האחרונות הריביות במשק נמוכות ולכן ההשערה שערך המניות עוד יעלה, היא הגיונית מאוד.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם