יש לכם משכנתא? אם יש משהו שאתם צריכים לחשוש ממנו זה האינפלציה

משכנתא היא דינמית כי היא יכולה להשתנות בכל רגע נתון, גם אם אתם נמצאים כבר בשיא חיי ההלוואה שלכם. איך היא יכולה להשתנות? הרי חתמתם על נתוני המשכנתא שלכם לפני שחרור המשכנתא שלכם? 

נכון, אבל חתמתם על כך שיש מסלולים במשכנתא שלכם שהם צמודים למדד. 

כלומר, כל חודש מחדש אמורות להיות הפתעות? 

ממש לא. כמה שמשכנתא היא דבר דינמי, הריביות במשק לא נמצאות בתנודות כל כך מהותיות. ברור שיש תנודות בריביות המשתנות, אבל התנודות הן אפסיות ומשפיעות על המשכנתאות לאורך השנים. אבל אם יש תקופה של שינוי כלכלי במדינה, המשכנתאות בהחלט נמצאות בסיכון מסוים. 

מי אמר שהמשכנתא בסיכון, אולי השינוי יהיה לטובת הלווים? 

ברמת העיקרון, השינוים במשכנתאות יכולים להיות לכאן ולכאן. אבל בפועל, בשנים האחרונות כל הריביות נמצאות בעליה. 

מדד תשומות הבניה – כל מי שרכש דירה על הנייר, המשכנתא שלו הולכת ומתייקרת כל חודש כבר עשור לפחות. 

מדד המחירים לצרכן- ממוצע כל המחירים במשק כבר שנים נמצא בעליה, אומנם עד כה העלייה הייתה איטית למדי, אבל לאחרונה היא נעשתה דרסטית יותר וכלכלנים צופים שהדרסטיות רק תלך ותגבר. 

בנק ישראל לא עושה כלום לבלימת עליית הריביות? 

בטח עושה. מה זה כל ההגבלות של בנק ישראל אם לא בשביל להגן על לוקחי המשכנתאות? לבנק ישראל יש כללים מאוד מוקפדים על כל משכנתא ומשכנתא שאסור לבנקים לעבור עליהם. והאמת היא שגם הבנקים לא מעוניינים לעבור עליהם כי הם מבינים שהכללים הם לטובת הלקוחות ולטובת הבנקים. 

איזה כלל לדוגמא? 

ריבית הפריים. ריבית הפריים זו הריבית הזולה ביותר במשק. אך היא ריבית המשתנה אחת לחודש. בנק ישראל מודע לרצון של הלווים לקחת כמה שיותר ריבית פריים במשכנתאות, אבל הוא גם מודע לכך שאם יום אחד ריבית הפריים תתחיל לעלות, המשכנתאות של כל הלווים יהיו בסיכון מבחינת יכולת התשלום של הלווים בגלל המשכנתא שהתייקרה להם בפתאומיות. ולכן, הוא לא מאפשר לקחת יותר מדי ריבית פריים במשכנתא המקסימום שניתן לשלב על פי בנק ישראל הוא שני שליש מסכום המשכנתא בריבית פריים. 

מתי היתה האיפלציה המשמעותית האחרונה? 

בשנות התשעים היתה אינפלציה רצינית יחסית שהרגה את המשק הישראלי וגרמה לאנשים רבים להפסיד את כל רכושם. תבינו שבעבר לאנשים לא היו משכנתאות והם זוכרים את האינפלציה כדבר טראומתי. מה יהיה אם תהיה אינפלציה בימינו, כאשר לכל אחד יש לפחות משכנתא אחת? בואו לא נדמיין את זה…

רוצים להיות בטוחים שהמשכנתא שלכם מתוכננת בצורה בטוחה? חוששים שיועץ המשכנתאות שלכם לא עשה עבודה מספיק מקצועית? על כל שאלה שיש לכם לגבי המשכנתא שלכם, המומחים של המדריך למשקיע המתחיל, כאן בשביל לענות לכם. 

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם