אל תתנו לקבלנים לסובב אתכם! יש תקנות מסודרות למסירת דירות קבלן

עד היום קבלנים יכלו לתת לכם מפתח על פי מצב הרוח שלהם. כל קבלן היה מחליט על זמן ומועד המסירה לפי הבנתו. אם אתם משקיעים בעלי ניסיון בתחום ההשקעות, יש לכם וודאי את הניסיון המר עם קבלנים שלא עומדים  במילה שלהם. הם כמובן לא עושים את זה מרוע חלילה. הם פשוט לא עומדים ביעדים ומנסים למרוח אתכם על ידי משחק עם תאריך מסירת המפתח. אין שום סיבה שתמתינו עם קבלת המפתחות עד לטופס ארבע ובסוף לקבל את המפתח בלי הודעה מסודרת מראש.

מה שונה היום?

עד היום לא הייתה כלל רגולציה שאכפה את הנושא של מסירת דירות על ידי קבלן ללקוח. מהיום יש!

ליצמן, שר השיכון הקודם, חתם על תקנה חדשה המפרטת איך אמורה דירת קבלן להימסר ללקוח, מה רשאי הלקוח לדרוש, איפה יהיה המקום  בו יהיה טקס חלוקת המפתחות וכו'. 

על פי החוק המפתח צריך להימסר בדירה עצמה, בנוכחות הקונה והקבלן. הדירה צריכה להימסר מוכנה ולא לפני שיש לה טופס 4. לא תוכל להימסר דירה שלא סיימו לבנות אותה. 

מה שהיה עד היום פשוט, חייב להשתנות. מספיק יש לרוכשי דירות מקבלן עוגמת נפש על תהליכי הבניה שנדיר למצוא פרויקט שעמד בהתחייבויות. לכן, לפחות את השלב הזה חשוב שהלקוח יעבור בשלום ובאחווה מסויימת. 

אחרי שחוק זה ייכנס לתוקפו חווית הרכישה של קונים דירות מקבלן תהיה משופרת ממה שהיה עד היום. 

מה אומרים על כך הקבלנים?

כל קבלן והאופי שלו. אלה שמאוד שאפו תמיד לתת את השירות הכי טוב, דווקא נהנים שיש מישהו שדוחף אותם לעשות את זה בלית ברירה. בבחינת זה נהנה וזה לא חסר. 

אבל עבור אלה שכל מה שהם רוצים זה לעשות את העבודה שלהם ודי, ממש לא מרוצים. פתאום מישהו מתערב להם בצורת העבודה ובניהול הזמנים הלא תקין. פחות נחמד…

מה אומרים על כך הרוכשים?

 

כל המטרה של החוק הוא להגן על הלקוחות. רוכשים שכבר עברו את הסרט הזה, וודאי ממש שמחים בשביל הבאם בתור שלא יעברו את הסיוט המתמשך עד שהמפתח היה להם בידיים. 

מה קורה עם המשכנתא בזמן בו הקבלן עבר את התאריך?

אתם אמורים להמשיך לשלם את המשכנתא כרגיל, למרות שאתם משלמים שכירות. זה מאוד מקשה על רוכשים רבים אבל יש לקחת את זה בחשבון בעת לקיחת משכנתא לרכישת דירת קבלן. ניתן לומר כי יש יותר קבלנים שמאחרים את מועד המסירה מאשר כאלה שמביאים בזמן. 

בעיקרון יש מושג כזה שהקבלן משלם קנס ללקוחות על איחור במסירת הדירה. אבל מבחינה חוקית אם הקבלן מוכיח כי היתה לו סיבה מוצדקת לאיחור במסירת הדירה, הוא לא יהיה חייב לפצות את הרוכשים. למרות שהם בינתיים זורקים כסף לפח על תשלומי שכירות בעוד שהם תכננו שבשלב זה הם כבר ישלמו רק את המשכנתא. 

הקבלנים לא ייתנו לעצמם להפסיד כל כך בקלות מאות ועשרות אלפי שקלים על זה שהם לא עמדו בלוח ההספקים שלהם. לכן, הם יהפכו את העולם כדי להוכיח סיבה מוצדקת. 

רוכשי דירות שרוצים להצליח להוציא מהקבלן את מה שמגיע להם, יצטרכו להיות עקשנים גם הם מנגד. יש פעמים שבן אדם פרטי יתקשה מאוד להוציא את הכסף מהקבלן, אבל מי שזה תחום העיסוק שלו והוא מכיר את כל החוקים בתחום יכול תמורת תשלום לעשות לכם את השירות הזה. 

שימו לב!

לקיחת משכנתא כאשר אתם מוגבלים במזומנים עלולה להיות מסוכנת מאוד. אל תחשבו שכשאומרים מוגבלים הכוונה לכאלה שיש להם עסק לא נעים עם הוצאה לפועל, ממש לא. הכוונה היא לרוב רובה של האוכלוסייה הישראלית. אם אתם לא מכניסים הרבה יותר כסף ממה שאתם מוציאים ומבחינתכם החיים ממש זורמים, הכל טוב ויפה עד לקניית דירה מקבלן. כי תארו לעצמכם שיום יבוא ותצטרכו להתמודד מול משכנתא ושכירות גם יחד. לרוב רובם זו מוגבלות של ממש. 

אפילו כאשר קונים דירה מקבלן והיא כבר כמעט מוכנה למגורים, קורה שהכל נתקע למשך חודשים ארוכים על טופס 4. 

לסיכום,

אפשר לקנות דירה מקבלן רק צריך לראות שאתם ערוכים לכך מכל הבחינות ובעיקר מהצדדים הכלכליים. 

רוצים לקחת משכנתא חלומית לדירה חלומית?

אנו במדריך למשקיע המתחיל, מתמחים ביצירת תיקי משכנתא מעולים. בניית תמהיל המשכנתא שלכם היא המומחיות שלנו. אצלינו הלקוח נמצא במקום הראשון. בואו להכיר שירות מספר 1. 

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם