מה ידע מסחרי בשוק ההון ייתן לכם?

מומחיות המסחר היא נרכשת. כדי להצליח בחיים חשוב לדעת לסחור. ידע במסחר מביא תועלת גם למי שלא מתעסק בשוק ההון. החיים שלנו בכללותם מאופיינים במשא ומתן רב. רוצים גם אתם להצליח? בואו לגלות איך סוחרים נכון.

מה הרווח המתקבל מהמסחר העולמי?

אני לא יודע מה איתכם. אבל אני גדלתי על סיפורי סבתא שסיפרה על השנים בהן היא גדלה כילדה. היא אהבה לספר איך במשפחתה גידלו מלפפונים ותפוחי אדמה. אך כשרצו ירקות אחרים, מה עשו? ניהלו מסחר עם השכנים! לכל שכן היה משק משלו. כל אחד גידל משהו אחר. כדי ליהנות מיבול כולם היו מנהלים מסחר. נותנים סחורה, ומקבלים תמורתה סחורה אחרת.

אז כן, ככה זה היה בעבר. וכדי לדעת מה הם הרוויחו מכך לא תזדקקו למחשבה רבה. המסחר נתן להם הזדמנות ליהנות מכלל התוצרת. זה חסך להם התמקצעות בגידול כל סוגי התוצרים. הם יכלו להתמקצע בגידול משהו מסוים ולהשיג תוצרת רבה יותר על ידי מסחר נכון. נראה לכם שזה היה כך רק פעם?

אז זהו, שלא. עולם המסחר מתפתח מיום ליום, מתקופה לתקופה. תוכלו לראות זאת במבט פשוט על הסחר העולמי. הסחר העולמי מתפתח ומתעצם עם השנים. יש מדינות הידועות בייצור מוצרי החשמל המוצלחים שלהן. ולעומתן, יש מדינות המפורסמות בייצור הטקסטיל המשובח שלהן. לכל מדינה, ענפי ייצוא משלה. כל מדינה מייבאה לעצמה מה שהיא צריכה.

למה המסחר הוא קשה ולא קל?

בזמן שמנהלים משא ומתן עם מדינה אחרת, לא באמת יודעים מה העלות הכוללת של המוצרים. המדינה המייצאת יודעת כמה עלה לה הייצור, אך היא לא יודעת כמה עלה למדינה השנייה ייצור המוצרים אותם היא רוצה לייבא. כל מדינה מחליטה על מחיר מסוים, אך היא לא באמת יודעת מה יהיה המחיר הסופי עליו היא תסגור. כל מדינה רוצה להשיג לעצמה את העסקה המשתלמת ביותר. אף אחד לא רוצה לשלם יקר כמו שאף אחיד לא רוצה להפסיד מהמכירה שלו.

אל תשכחו שמסחר בין מדינות הוא לא קל גם בגלל העלויות הגבוהות. לא קל לעסוק בייבוא ובייצוא, אך עוד יותר לא קל כשההיקף שלהם הוא גדול. וכמה גדול? קחו את אמריקה לדוגמא. אמריקה מייצאת סחורה בהיקף של 2.5 טריליון דולר. לעומת זאת, היא מייבאה חצי טריליון יותר ממה שהיא מייצאת. נדרשת ערנות רבה למצב השוק. שינוי קטן יכול להשפיע לרעה על האיזון הנדרש (עודף יצוא הוא לא טוב כמו גם חסר בייצוא).

כל סחורה מיובאת, צריכה לקבל אישור ממשלתי על הייבוא. למה זה כך? מה אכפת לארצות הברית באיזה סחורה משתמשים? אז כן, זה עובד קצת אחרת ממה שחשבתם. המדינות מפחדות לייבא כל סחורה מחשש שמא הוכנסו לתוך התוצרת אמצעים המאפשרים ריגול וגניבת מידע. אף מדינה לא רוצה לתת כניסה לאויבים שלה, גם לא דרך תוצרת מיובאת. לכן, סחורה מיובאת צריכה לעבור בדיקה ואישור המדינה. 

אולי לא חשבתם על זה. אבל אם תתעמקו במלחמת הסחר שבין סין לארצות הברית תראו שהמצב הוא כזה. בנוסף לכך, ארצות הברית חוששת מהעתקת זכויותיה על ידי סין המייבא את הסחורה שלה. מדינות מפחדות שיגנבו להם את זכות היוצרים של התוצרת שלהם. ולכן, רבות מגבילות את הסחר עם מדינות הידועות בהעתקת זכויות יוצרים.

חשוב לזכור שהמסחר מאפשר התייעלות של העבודה. הרי אם אני מייצר רק את הדבר שאני יודע לעשות הכי טוב, יש לי יותר פנוית להשקיע בייצור ולפתח אותו לרווחי יותר. כך הוא שיקול גם ביבוא ויצוא התוצרת המקומית. המדינות רוצות לעודד התייעלות של התוצרת המקומית. ולכן, הן מגבילות את הייבוא. הן מטילות מכס והגבלות שונות, כדי שלא יהיו ייבוא שיפיל את התוצרת המקומית. הן גם מעודדות את הייצור בתחומן על ידי עזרה למפעלים וכדו' (כמובן רק אם משתלם למדינה שיהיה בשטחה מפעלים כאלה). 

מדינה יכולה לעודד סחר בינה למדינות אחרות בשביל לייעל את הייצור המקומי, את הכלכלה ולהפחית את התלות בעוד מדינות. 

איך המסחר קשור לשוק ההון?

נכון ששוק ההון בנוי ממסחר. אבל לא זו הנקודה. כמו שבמסחר מי שידוע במומחיות התוצרת הספציפית שלו, כך גם בשוק ההון יש קרנות המשקיעות בתחום בו הן מתמחות. כשאתם משקיעים בקרן המשקיעה רק במה שהיא מומחית לכך, אתם מגדילים את סיכויי הרווח שלכם. יש מדדים המתמחים בתחומים מסוימים ויש מדדים המתמחים בסעיפי התחומים. יש את תחום הבנקאות שבתוכו יש כתת סעיף מדד ה- FINX וכדו'. 

לא נבלבל אתכם עם דוגמאות. אבל חשוב להבין שגם בשוק ההון יש קרנות המתמחות בתחומים ספציפיים בשוק ההון. וכך הן מגדילות את סיכויי התשואה שלהם.

המסחר בחיי היום יום

אולי לא שמתם לב, אבל כל אחד מאיתנו עוסק במסחר. ניקח לדוגמא מתכנת מחשבים העובד למחייתו. הוא לא יכול לאכול מהידע שיש לו. לכן, הוא עובד בשביל מישהו, מרוויח כסף, ואז הוא יכול לקנות אוכל לעצמו. מה הוא עושה? הוא סוחר! תוכלו להמשיך בדוגמא לבעל מאפייה. בעל מאפייה לא ייתן לילדים שלו לאכול רק מאפים, כן? הוא ימכור את התוצרת שלו, ובכסף שירוויח הוא ירכוש מוצרים נוספים.

לסיכום,

ראינו כי ברגע שמישהו הופך למומחה, התוצרת שלו מבוקשת יותר. לכל אחד מכם מומחיות משלו, נתבו אותה בצורה חכמה. כזו שתניב לכם רווחים. אל תתבלבלו. כדאי שיהיה לכם מידע על דברים נוספים מעבר להתמחות שלכם. אך ברגע שאתם מומחים במשהו, אל תנסו לצבור את אותה מומחיות בתחומים נוספים, הגבירו את יעילות המסחר שלכם על ידי הגברת המומחיות שלכם. זה ייתן לכם יותר.

לכן, אם אתם רוצים לפתוח עסק ואתם רוצים לבנות לעסק אתר, זה לא יהיה נכון להשקיע לימודים בבניית אתר. במקרה כזה, צריך להיעזר במומחים. אם אתם רוצים לקחת משכנתא, זה לא יהיה נכון להשקיע בלימוד התחום, לשם כך נעזרים במומחים. וכן הלאה, אתם יכולים להמשיך גם לשוק ההון, לשוק הביטוח ועוד.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם