למה מדד תשומות הבניה משפיע על מחיר דירה על הנייר?

מתכוננים לקראת הצעד המרגש של רכישת דירה? חושבים על הכיוון של רכישת דירה מקבלן? לפני שאתם מחליטים על פי מה שמתחשק לכם, כדאי שתדעו כי יש גם כמה שיקולים כלכליים שעלולים להשפיע על עמודת המעלות מול חסרונות של רכישת דירה. 

מהו מדד תשומות הבניה? 

שלב א' לא מתכחשים למצב הכלכלי הנתון

כאשר קבלן מגיע למכור דירה הוא מוכר אותה על פי עלות הקרקע ועל פי הוצאת הבניה שלו. אך בעוד שאת מחיר הקרקע הוא משלם על פי מה שחתום מראש בחוזה, הרי שאת מחיר עלויות הבניה הוא משלם על פעם לפי המחירים בשוק. ולכן, עלויות הבניה שלו אינן קבועות. איך אם כן הוא יכול לקבוע מחיר עבור הדירות שהוא מוכר, עוד לפני שהוא עשה שורת סיכום של עלויות הבניה כולן יחד? הוא באמת לא יכול לעשות זאת ובדיוק לכן כל סכום שעוד לא שילמתם לקבלן, יהיה צמוד למדד תשומות הבניה.

אם יש לכם את מחיר הדירה במזומן, הקבלן יהיה מוכן לקחת את הסיכון על כך שהוא לא מרוויח על הדירה שלכם בהתאמה מושלמת לעלויות הבניה, אבל אם יש לכם רק מעט הון עצמי ואת כל שאר סכום הדירה אתם מתכננים להעביר לקבלן בתאריכי יעד שונים, סכם הדירה שלכם יהיה צמוד לאותו מדד ויהיה נתון לשינויים על פי שינויים בעלויות הבניה. 

איך זה עובד? 

מדי חודש בתאריך קבוע מפרסם בנק ישראל את השינויים במדד תשומות הבניה. יש פעמים שהמדד יורד ויש פעמים שעולה, אבל כאשר לוקחים את הגרפים של השנים האחרונות, מגלים כי למרות שפה ושם היו ירידות, הן לא השפיעו כדי להוריד את המדד. מה זה אומר? אם אתם קונים דירה על הנייר, קחו בחשבון שהכי הגיוני שהמחיר של הדירה שלכם יהיה יקר יותר ממה שנאמר לכם בעת רכישת הדירה. 

מה כדאי לכם עוד לדעת על מדד תשומות הבניה? 

  • אם יש לכם הון עצמי, שלמו אותו במלואו. כפי שהסברנו לא שווה לחכות לתאריכי יעד שונים כדי לחסוך בהוצאה של הון עצמי. 
  • אתם עומדים לחתום על דירה מול קבלן מתחיל? יכול להיות שאם תתמקחו איתו חזק, הוא יסכים לכך שמחיר הדירה שלכם לא יוצמד לממד תשומות הבניה. ואם שואלים למה? אז התשובה היא שתמיד אפשר לנצל תמימות של התחלה.
  • שימו לב לכך שאתם מוגבלים עם אחוזי מימון ונסביר. אם ניצלתם את כל אחוזי המימון שהבנק מאשר לכם, והיתה עלייה במדד תשומות הבניה, הבנק לא יאשר להוסיף לכם עוד סכום כסף. בקיצור, כדי לרכוש דירה על הנייר, חייבים להביא הרבה יותר הון עצמי מאשר ברכישת דירת יד שניה. 

לסיכום, 

לפני שאתם פונים לרכוש דירה על הנייר, כדאי לכם להבין טוב טוב לקראת מה אתם הולכים. יכול להיות שאתם אנשים טובים מאוד ושיש לכם הכנסה חודשית מאוד יפה, אבל לא תעמדו בדרישות משכנתא של דירה על נייר. 

רוצים לדעת עוד? 

אנו במדריך למשקיע המתחיל נשמח להעניק לכם שירות אישי. אין כמו לדעת שהמשכנתא שלכם נמצאת אצל מומחים בתחום. המומחיות שלנו היא בעיקר בקשרים הייחודיים שיש לנו עם סניפי בנקים רבים בארץ. בואו למצוא את מה שחיפשתם. 

אני מעוניין להיפגש עם המומחים של חברת המפתח למשכנתאות.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם