למה חשוב לחנך לכלכלה נכונה?

לאחרונה יותר מאי פעם, תוכניות החינוך בבתי הספר עוברות העשרה. לתוכנית הלימודים מתווספים שיעורים לרכישת כישורי חיים שונים.
כישור החיים הבולט הוא החינוך לכלכלה נכונה. לא לחינם כדאי ללמד כבר בגיל בית הספר את הילדים לכלכלה נכונה.
ככל שהנושא מוטמע בגיל צעיר יותר הוא יחקק בלב התלמידים בעוצמה רבה יותר. התנהלות כלכלית נכונה חשובה לכל אחד. כן, גם לילד שעדיין לא מפרנס את עצמו.
התנהלות כלכלית נכונה כוללת יישומי מתמטיקה, הבנת דבר מתוך דבר ועוד.
 בעולם כולו מוכרת חשיבות החינוך לכלכלה נכונה. בישראל, פחות מ 25% מבתי הספר הוסיפו לתוכנית הלימודים שלהם חינוך לכלכלה נכונה. כאן תמצאו רעיונות איך ללמד את הדור הצעיר התנהלות כלכלית נכונה.

למה חשוב לדעת לנהל כלכלה בצורה נכונה? מה זה יוסיף לנער מתבגר?

מחקרים ישראליים הוכיחו כי נערים וילדים קונים לעצמם דברים ובכך מוציאים סכומים מטורפים! (כן, במחקר נמצא כי שני מיליארד ש"ח מבוזבזים על ידי ילדים בישראל) 

בנוסף, נמצא כי הנוער בישראל משפיע על הרגלי הצריכה של ההורים. אם ההורים לא חושבים לקנות משחק במחיר מסוים הילד מצליח להביא אותם לרכישה כזו. הרבה פעמים מדובר בהוצאות אחרות כמו פלאפון נייד, הכי חדיש, כבר בגיל צעיר. אתם כבר יודעים איך זה עובד, עם הגיל שעולה גדלות גם הדרישות… ועל גיל הנוער עוד לא דיברנו… הגיל בו נלחצים מהחברה, החברה היא בראש העדיפויות. אם לכולם יש חשבון בנק אז למה שלי לא יהיה גם? לרוב הנוער בישראל יש חשבון בנק משל עצמו, כרטיס אשראי משל עצמו. נו, עכשיו כבר ברור למה צריך להרגיל כבר מגיל צעיר התנהלות כלכלית נכונה?

למה שבית הספר ילמד התנהלות כלכלית נכונה?

ברגע שחינוך כלכלי נכון מתחיל מגיל צעיר, הילד לומד כבר מקטנות איך לגשת לכסף. הוא לומד איך להתנהל עם כספים בצורה מבוקרת ומה שלומדים בגיל צעיר נכנס, בסופו של דבר "לעצמות"…  ברגע שילד ילמד בקטנותו התנהלות כלכלית נכונה (כמובן שהכל צריך להיעשות בצורה חוויתית ולא בצורה שתפתח אצל הילד ריאקציה), והוא יקבל את הכלים שיעזרו לו להתמודד עם אתגרים ובעיות כלכליות שונות, הוא יבין איך נכון להשתמש בכסף ועד כמה חשוב לשמור עליו. אם אנחנו רוצים שילד יעריך כסף, עלינו לדעת, זה לא בא ביום אחד. על דבר כזה מתחילים לעבוד מגיל צעיר. 

אוקיי, אם כדאי ללמד כבר מגיל צעיר אולי עדיף להנהיג לימוד התנהלות כלכלית נכונה במסגרת המשפחתית? כאן קיימת בעיה, מעל חמישים אחוז ממשקי הבית בישראל לא מתנהלים בצורה נכונה כלכלית. ברגע שההורים לא מתנהלים בצורה כלכלית נכונה איך יוכלו ללמד את משפחתם לנהוג אחרת? (אנחנו לא באים להכליל, יש רבים שיודעים איך נכון להתנהל נכון כלכלית. אך, כורח הנסיבות מוביל אותם להתנהלות כושלת. מה שבטוח, אם רוצים אפשר למצוא פתרון לכל דבר. תהיו אופטימיים). כשזה המצב בארץ, בתי הספר נדרשים לפעול בעניין ולמזער את הנזקים העתידיים העלולים להתרחש מדור שלא יודע התנהלות כלכלית נכונה מה היא.

מה תכלול תוכנית ללימוד התנהלות כלכלית נכונה?

תוכנית ללימוד התנהלות כלכלית נכונה כוללת נושאים וכישורים שונים. בין הנושאים הרבים נחדד את ההשקפה שלנו בנוגע לכסף. נעלה את העניין למודעות. ניצור שיח עם התלמידים סביב נושא הכסף. נבדוק יחד עם התלמידים מהם הדברים שמשפיעים על ההתנהלות הכלכלית שלנו. נלמד מיהו צרכן נבון. נחשב הוצאות מול הכנסות. נלמד את הילדים לחשב טבלה כזו שתכלול כמה הכנסות צריך להיות כדי שישאר בסוף החודש כסף. "נפתח" תוכניות חיסכון. בגיל קצת יותר בוגר נלמד מהם זכויות העובד, אילו זכויות יש לנוער. נכיר לנערים אמצעי תשלום שונים (עם הדגשה להיזהר מהונאות ברשתות החברתיות) ומונחי כלכלה חשובים.

אז איך מיישמים תוכנית להתנהלות כלכלית נכונה בבית הספר?

דבר ראשון, חשוב להכניס את העניין למודעות כבר מגיל צעיר. כדאי לעודד את הנושא הכלכלי בבית הספר כולו. ברגע שהנושא יהיה מדובר, התלמידים יפנימו את חשיבותו ויבדקו את עצמם, את ההתנהלות הכלכלית שלהם, וממילא, הבחירות הכלכליות שלהם יראו אחרת.

תוכלו לשלב את הנושא הפיננסי על ידי מגוון דרכים:

  • שיח יומיומי להעלאת המודעות. לימוד סדר עדיפויות מהו (שיבוץ מונחים מעולם זה כמו כדאי לי, משתלם לך, אני מעדיף …)  והבדלה בין צורך לרצון. אני צריך לקנות ספר או שאני רוצה לקנות ספר?
  • ניצול שיח פשוט ללימוד צרכנות נבונה מהי. האם מבצע בסופר תמיד משתלם? האם הבגד המומתג הוא אכן יותר איכותי?
  • הכרת אסטרטגיות שיווקיות בבחינת "דע את האויב". כשיודעים מה המטרה של הצד השני קל יותר להתמודד מולו. ברגע שננתח את הפרסומת ונראה על אילו נקודות רצה המשווק ללחוץ, יהיה קל יותר לעמוד בפיתוי השיווקי.
  • נחבר את הנושא הפיננסי לעולם הפנימי של הילדים. ברגע שילד מתחבר לנושא, הוא רוצה יותר להצליח כדי להגשים את שאיפותיו. אם ילד יודע שאם הוא יחסוך את הכסף שהוא מקבל מסבא, הוא יוכל לקנות לעצמו את החלום שעליו הוא חולם. הוא יציב לעצמו מטרות לחיסכון וירצה לממש את שאיפותיו.
  • חשוב מאוד ליישם בשטח. אם מדברים כל הזמן בבית הספר על התנהלות כלכלית נכונה איך יכול להיות שהמורה דורשת להביא כיבוד למסיבה ללא הגבלת תקציב? את כל ההוצאות הבית ספריות כדאי לבדוק האם הן מעבירות את מה שתרצו להעביר לתלמידים שלכם?

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם