המדריך להוצאת משכנתא עבור רכישת דירת יד שניה

עומדים לפני רכישת דירת יד שניה ומתעניינים בלקיחת משכנתא? רוצים סדר בראש? קבלו מידע רלוונטי להוצאת המשכנתא המתאימה ביותר עבורכם. 

דירת יד שניה היא דירה שכבר קיים עבורה נסח טאבו בעל טופס אכלוס. מה שעליכם לדעת הוא מה גובה המשכנתא שתוכלו לקבל לרכישתה. ואיך מחשבים מה גובה המימון הדרוש לרכישת דירת יד שניה.

1. בקשו אישור עקרוני

דבר ראשון, בדקו מה גובה ההון העצמי שברשותכם, לאחר מכן פנו למספר בנקים לקבל אישור ללקיחת משכנתא, כדי שתוכלו לכוון את חיפוש הדירה שלכם בהתאם לתקציב שאושר עבורכם. אישור זה נקרא "אישור עקרוני". 

בנוסף, עבור רכישת דירה ראשונה תוכלו לקבל משכנתא בשיעור של 75% מערך הדירה, כך שההון העצמי שלכם צריך לעמוד על שיעור של 25% מערך הדירה. עבור רכישת דירה נוספת להשקעה, שיעור המשכנתא שתוכלו לקבל מהבנק יעמוד על 50% בלבד, כך שההון העצמי שלכם יצטרך להיות בשיעור של לפחות 50% מערך הדירה.

חשוב מאוד! אל תחתמו על שום חוזה או הסכם רכישה לפני שיש בידכם אישור עקרוני מהבנק. סגירת עסקה לפני ידיעה מוחלטת על כך שהמשכנתא מאושרת על ידי אחד הבנקים, עלולה לסבך אתכם ולגרום לכם להפסד כספי. הימנעו מהתחייבויות באוויר. אל תגיעו למצב בו אתם נאלצים לבטל חוזה בגלל שלא אושרה לכם משכנתא המתאימה למחיר הנכס. 

2. התאימו מסלולי משכנתא 

דירת יד שנייה

לפני שאתם מחליטים על מסלול המשכנתא המתאים עבורכם, בדקו מהי יכולת ההחזר החודשי שלכם לאחר הוצאות חודשיות בסיסיות כמו: מים, חשמל, טלפון, אוכל, בריאות, ביטוחים, ביגוד וכדומה.

לרכישת נכס נלוות הוצאות רבות בנוסף למחיר הדירה. חשוב מאוד לקחת זאת בחשבון מראש כדי לא להיקלע למצוקה כלכלית בהמשך. את ההוצאות הנלוות לרכישת נכס, כדאי שתוסיפו לסכום המשכנתא תבקשו מהבנק כדי שלא תצטרכו לחפש בהמשך מקורות מימון נוספים. כמובן, יש לקחת בחשבון גם הוצאות שלא תוכננו ולא היו ידועות מראש. תוספת של לפחות מאה אלף ש"ח לסכום המשכנתא עבור הוצאות נלוות.

אם אתם בדרך לרכישת דירה ראשונה, גם אם אתם רוצים דירת יד שניה, בדקו את זכאותכם למסלול הזכאות. תוכלו לקבל תעודת זכאות אם אתם עומדים בקריטריונים מסוימים. לצורך כך תידרשו למלא טפסים שונים בבנק ולהיעזר בסבלנות. 

מה קורה בשוק ההון האמריקאי?

  • שירות עורך דין לליווי ועריכת חוזה רכישה.

 

  • מס רכישה – אם אתם רוכשים נכס שמחירו עולה על מיליון שש מאות ש"ח, תצטרכו לשלם שיעור כלשהו עבורו מס רכישה. נכס במחיר של שני מיליון ש"ח ומעלה, מס הרכישה עבורו יהיה משמעותי יותר ועלול להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים.

 

  • עלות מתווך – רק במידה ונעזרתם בשירותיו בתהליך חיפוש דירה עד למציאתה.

 

  • עלות יועץ משכנתא – במידה ותעזרו בשירותיו. ייעוץ משכנתאות חשוב מאוד בימינו כשמחירי הדירות גבוהים מאוד. יועץ כזה מסוגל לחסוך לכם עשרות עד מאות אלפי שקלים בטווח הארוך. אם תשקיעו ותיקחו יועץ משכנתאות שיעזור לכם, תגלו שהרווח כיסה את העלות. ריביות משכנתא הניתנות ללקוח הבא באופן עצמאי, לא דומות לריביות המשכנתא הניתנות ללקוח הבא בליווי יועץ משכנתאות. הידע הוא של היועץ, הרווח שלכם!

 

  • עלות שמאי מקרקעין – במידה ותצטרכו את שירותיו. הערכת שווי ומצב הנכס על ידי שמאי מקרקעין, עוד קודם הרכישה, היא חשובה והכרחית. בכך שתדעו מה הערך האמיתי של הנכס תוכלו למנוע בעיות ועלויות מיותרות לאחר הרכישה. הערכת שווי הנכס על ידי שמאי מהווה גם תנאי לקבלת משכנתא.
    ייתכן שמישהו ייגש לקנות נכס שמחירו 2 מיליון ש"ח. הוא יפנה לקבל משכנתא מהבנק בשיעור של 75%. גובה המשכנתא המגיע לו, על פי הבנק הוא מיליון וחצי ש"ח. אך לאחר בדיקת שמאי בשירות הבנק, הוא מגלה ששווי הדירה עומד על 1.9 מיליון ש"ח ולכן המוכר יוזיל לו את המחיר והמשכנתא שהוא יצטרך תהיה רק 1.425 מיליון ש"ח. שמאי יכול לחסוך לכם כסף! כאן זה חסך לו 75 אלף ש"ח.
    זכרו שיש חשיבות רבה לבדיקת שטחי בניה לא חוקיים בשביל למנוע את הצורך בהריסה וההוצאות המרובות הנלוות לה.

 

  • עלויות שיפוץ הנכס – במידת הצורך או הרצון. כשרוכשים דירה הרבה פעמים רוצים לשפץ קצת את הבית. חשוב לקחת זאת בחשבון. 

 

  • עלויות ריהוט ומוצרי חשמל – כשעוברים דירה צריכים שיהיה גם מקרר, מכונת כביסה, מזגנים וכו'. אז כמובן, אם יש לכם כבר, אתם לא צריכים לרכוש מכשירים חדשים. אבל אם אין לכם, אל תשכחו מצורך זה.

 

  • עלויות תשתיות – הרבה פעמים צריכים חיבורים לחשמל, גז, מים, כבלים ועוד.

 

  • עלויות הובלה – מעבר דירה עולה כסף. קחו בחשבון את עלות ההובלה.

פרטים חשובים נוספים שכדאי לכם לדעת:

עיקולים ושעבודים – בדקו שאין עיקולים או שעבודים לנכס לפני חתימת החוזה, אם יש לכם עיקול על שמכם, הבנק לא יאשר לכם משכנתא. דאגו להסיר את העיקול ואז תוכלו לפנות לבנק. 

משכנתא נמוכה יותר = החזר חודשי נמוך יותר – ככל שאחוז המימון של הבנק לרכישה יהיה נמוך יותר, כך גם הריבית תהיה נמוכה בעלת החזרים חודשיים נמוכים יותר. אך ככל שתקופת הפירעון ארוכה יותר, גובה ההחזרים החודשיים הוא אכן נמוך יותר, אך גובה הריבית הוא גבוה יותר, כך שבסופו של דבר תחזירו יותר.

תאמו את התשלומים לקבלת הכסף מהבנק – קבעו את לוח הזמנים לתשלומים עבור מוכר הנכס במקביל לזמנים שתקבלו את הכסף מהבנק, כדי למנוע איחורים וקנסות מיותרים.

וודאו את קבלת המשכנתא מהבנק בזמן – וודאו שאתם מקבלים את הכסף מהבנק בזמן שנקבע, ללא איחור, כדי שלא תאחרו בזמן שנקבע עבור העברת הכסף למוכר הנכס.

שחרור המשכנתא רק לאחר תשלום הון עצמי – קריטי שתדעו! הבנק לא יתחיל להעביר תשלומים למוכר גם במקרה שכבר הגיע התאריך המיועד, אם עדיין לא שילמתם את החלק שלכם המהווה את ההון העצמי. חשוב מאוד להיערך לכך מראש, כיוון שאם לא תגיעו מוכנים, הבנק יחוש את הלחץ שלכם לקבלת הכסף ללא תשלום הון עצמי. בדרך כלל, הבנק יאשר, אבל ישנה תנאים לרעתכם ואז תאלצו להתפשר ללא ברירה אחרת.

הכי חשוב! בכל מקרה של לקיחת משכנתא, מומלץ לא לפעול ללא לווי של יועץ משכנתא מומחה ומנוסה בתחום.  יועץ טוב יבנה יחד איתכם את מסלול המשכנתא האידיאלי עבורכם, בהתאם להכנסות ולהוצאות, לערך הנכס, וליכולת הכלכלית שלכם. יש עוד פרמטרים נוספים שיועץ משכנתאות יודע לשים עליו את הדעת ולקבוע בהתאם את הריבית ואת גובה ההחזר החודשי הטוב ביותר. 

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם