האם המשקיעים גורמים לעליית סכומי המשכנתאות בישראל? מה לומדים ממחיר למשתכן? 

תוכנית מחיר למשתכן כבר כמעט נמצאת מאחורינו. מבחינת מדינת ישראל יותר לא יוצאים פרויקטים חדשים של מחיר למשתכן, אלא של מחיר מטרה. אין זמן מתאים יותר כדי להסיק מסקנות להבא יותר מאשר עכשיו. מה מספרים הנתונים של התקופה בה פעלה תוכנית מחיר למשתכן? האם זה  טוב או לא? המשיכו לקרוא. 

מה קרה לסכומי המשכנתאות בארץ? 

זה שאזרחים רבים יותר לוקחים משכנתא, זה נתון נהדר, זה מראה שאנשים נמצאים במצב כלכלי טוב יותר. זה מראה שיותר אזרחים נמצאים במצב בו הם מסוגלים לאפשר לעצמם לקחת על עצמם עול של משכנתא. איזה נתון לא כל כך  משמח? סכום המשכנתא הממוצע של אזרחי ישראל, הוא המטריד. ולמה? כי זה מראה שאזרחים לא מספיק שוקלים את ההשלכות של המשכנתא כלפי העתיד הרחוק יותר. 

איך קשורה תוכנית מחיר מטרה לסיפור הזה? 

הסיפור מתחיל בזה שתוכנית מחיר מטרה הייתה אמורה לעזור להפחית את סכומי המשכנתאות. אבל למעשה לא רק שהיא לא עזרה להוריד את המשכנתאות אלא היא רק הגבירה אותן. 

בנק ישראל גילה כי בתקופה האחרונה מספרי המשכנתאות מזנקים והסכומים הולכים וגדלים. מי הוא זה שלוקח כל כך הרבה משכנתאות? זה בטוח המשקיעים. שוק השקעות הנדל"ן במדינת ישראל הוא שוק פורה מאוד. מדינת ישראל מנסה רבות להילחם בשוק זה שגורם לעלית מחירי הנדל"ן בגלל צמצום המבחר של דירות המועמדות למכירה. למעשה אחרי בדיקות מעמיקות, גילו כי לא המשקיעים הם אלו שגרמו לעליית סכומי המשכנתאות. 

מי גרם לעליית סכומי המשכנתאות בישראל? 

קחו נשימה עמוקה, הזוגות הצעירים. זוגות צעירים רבים היו זכאים להיכנס למכרזים של מחיר למשתכן והם אכן עשו זאת. אבל אחרי שהם נכנסו להגרלה, הציעו להם דירה הרבה יותר גדולה מכפי שהם תכננו לרכוש. נו, איפה הבעיה? הבעיה מתחילה בזה שזוגות קלטו שיש להם אפשרות להשיג בית יוקרתי וגדול בהנחה משמעותית והם הרגישו שזה פשוט שחיתות לא לרכוש בית כזה במחיר כזה. מה קרה? במקום שזוגות יקחו על עצמם פחות משכנתא בגלל הדירות המוזלות, הם לקחו על עצמם הרבה יותר משכנתא בגלל האפשרות למינוף ההון העצמי שלהם. 

בשורה התחתונה, הצעירים העלו את סכומי המשכנתאות בישראל?

עם כל האבסורד שבדבר, לא המשקיעים העלו את סכומי המשכנתאות בארץ, אלא הצעירים שלקחו משכנתאות במינוף גבוה יותר ובאחוזי מימון גבוהים יותר. 

בעבר כל אחד ידע שכדאי לקחת כמה שפחות משכנתא. היום כללי המשחק השתנו. צעירים מנסים לקחת אחוזי מימון כמה שיותר גבוהים מהבנק כדי להצליח לרכוש דירה כמה שיותר גדולה. מה יהיה בעתיד כאשר המשפחה תגדל? על זה אין זמן לחשוב עכשיו. 

הקליקו כאן לתזמון פגישה עם המומחים של המדריך למשקיע המתחיל שיתנו לכם ליווי בעסקאות הנדל"ן שלכם.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם