איך מזהים פוטנציאל להשקעה טובה לאחר משבר הקורונה?

לא רק בישראל המערכת הפיננסית הרגישה טלטלה בעקבות משבר הקורונה, גם בארצות הברית ובארצות האיחוד האירופאי הורגשה טלטלה חדה, כן, אפשר לומר שלפני פרוץ המשבר נתוני הכלכלה הצביעו על צמיחה והתפתחות, אחוזי האבטלה היו נמוכים יחסית ואף אחד לא שיער שינוי דרסטי כל כך, אבל בורא העולם רצה אחרת, משבר הקורונה פרץ, אחוז המובטלים עלה, היקפי עסקאות ירדו והכלכלה חוותה חבטה קשה. 

גם על שוק הנדל"ן לא פסח המשבר, בכל מיקום עוצמת המשבר הייתה שונה, במיקומים בהם התנועה ירדה, שווי הנכסים ירד משמעותית, לעומתם, היו מיקומים בהם משבר הנדל"ן הורגש פחות. 

הכלכלה מורכבת מענפים רבים, לא כל הענפים ניזוקו, ההפך הוא הנכון, היו מספר ענפים שרכבו על הגל והרווחיות שלהם עלתה (כמו ענף הרפואה, ענף השיווק הדיגיטלי ועוד), את עיקר הפגיעה "חטפו" ענפי התיירות, המסחר ודומיהם. 

בארצות הברית יש את השקעת מולטי פמילי (השקעה בקניית נכסים, כמו בניינים, מוזלים מהבנק לאחר שעוקלו מבעליהם), השקעה זו היא יחסית בטוחה, גובה השכירות לדירות בארצות הברית לא השתנה בעקבות המשבר (זה לא המשבר הראשון וכנראה גם לא האחרון, אך המשברים האחרונים הראו כי מחירי השכירות בארצות הברית נשארו זהים גם בזמן המשבר ואין תנודות משמעותיות), השקעת מולטי פמילי יכולה להיות בנכסים מסחריים או בנכסי מגורים, ברווחיות של השקעות בנכסים מסחריים כן ראינו ירידה, מומחים טוענים שהזמן יעשה את שלו, ובסך הכל ההשקעה נשארת להיות משתלמת.

למה צרכי הנדל"ן השתנו במשבר?

משבר הקורונה הביא איתו דברים רבים לא צפויים, בין הדרישות שמכתיב לנו המשבר הוא התרחקות חברתית, אם בעבר היה אפשרי להעסיק 30 עובדים בחדר אחד גדול, כיום זו כבר עברה חוקית, יש צורך בקפסולות, חדרים נפרדים, מצד אחד קיימת דרישה זו (שהיא בעצם מגבירה לנו את הצורך במשרדים נוספים), מצד שני, עובדים רבים עברו להיות מועסקים מביתם, יותר מזאת, עסקים רבים ראו שהם מפיקים תועלת רבה יותר מעובד שעובד מביתו, העלויות פוחתות ולכן רבים אימצו שיטה זו (נתון זה מייתר את הצורך במשרדים נוספים).

 

כלכלה בזמן משבר הקורונה

מומחים טוענים שכדאי להשקיע במשרדים הממוקמים באזורים פריפריים, אזור שההגעה אליו קשה בתחבורה ציבורית, הרי אל המשרדים הממוקמים במרכז, ההגעה מתבצעת דרך תחבורה ציבורית, עובדים רבים מעדיפים לא לבוא לעבודה / לעבוד מהבית כדי לא לנסוע בתחבורה ציבורית צפופה, הנתונים העולים מן השטח מעידים יותר מכל דבר אחר, משרדים הממוקמים במיקום פריפרי, בעליהם קיבלו את מחיר השכירות ללא דופי, גם בזמן המשבר (שלא כמו משרדים הממוקמים באזור המרכז, עליהם השוכרים התקשו לשלם שכירות, בשל אי תפוסה) בעקבות כך, טוענים המומחים, כבר עכשיו משרדים רבים מעבירים את מיקומם אל מקומות פחות מרכזיים שההגעה שלהם היא לא בתחבורה ציבורית צפופה, אל תתבלבלו, גם בתוך המיקומים הפחות מרכזיים יש מיקומים מובילים יותר ויש פחות.

אילו השקעות משתלמות גם בזמני משבר?

טוב, עקרונות ההשקעות לא השתנו, תיקי ההשקעות שהתבררו כטובים היו השקעות שמרניות (בשיתוף פעולה מומחים המתמחים באזור המושקע) המורכבות מאחוז חשיפה נמוך להשקעות מסחריות וגבוה להשקעות מולטי פמילי, מינוף נמוך יחסית.

אז אם אתם משקיעים ואתם רוצים להתעדכן מה השתנה בקווים המנחים להשקעות רווחיות, אל תטעו, הרעיון זהה לחלוטין למה שהיה עד היום, כמו תמיד, חשוב לבדוק מכל הבחינות את אזור הנכס המושקע, עד כמה ההשקעה היא רווחית. ולא לשכוח להיות כל הזמן ערניים לשינויים, המשבר האחרון הביא לשינויים באזורים מסוימים, לעומת אזורים אחרים בהם לא הורגש שינוי משמעותי, יש מקומות בהם התאוששו מהר יותר מהמשבר ויש שלהפך, לכן, חשוב לשים לב לנקודות כמו, מה המעסיקים (שוכרי הנכס) מחפשים, מה הדבר הבא שיידרש וכו'.

כל משבר מביא איתו הזדמנויות

בכל משבר קיים פוטנציאל להגדלת הרווח, הבעיה היא שצריך למצוא אותו… במשבר הקורונה יכולנו לראות אנשי עסקים שהיו צריכים הון נזיל ולכן בחרו למכור נכסים. מחירי נכסים רבים יורדים בזמן משבר והמינוף האפשרי הוא גבוה יחסית, גם השקעות "מולטי פמילי" ניתן למצוא בזמני משבר במחירים נמוכים יחסית (למרות שהרווח נשאר רב).

שימו לב, קיימות מספר קרנות המתמחות בניצול זמני משבר, הקרנות משקיעות את כספי המשקיעים בנדל"ן שגלום בו פוטנציאל גדול, כשיעבור המשבר, חברי הקרנות יוכלו להנות מאחוזי תשואה גבוהים ויפים.

הקרנות הללו מתמקדות בהשקעות בענף הרפואה / המולטי פמילי, שני התחומים הללו לא נחשבים לבעלי סיכון גבוה, ההשקעות הן יחסית בטוחות.

תודה שיצרת קשר עם המפתח למשקיע המתחיל

ניצור איתך קשר בהקדם